Při současné vlně elektrických skůtrů v ulicích našich měst, mi napadlo si vzpomenout na návštěvu pařížského motosalonu - koncem roku 2014 a zde prezentovaného japonského elektrického "Velorexu"-Toyoty i-Roadu. V době před 6ti lety - nastupující generace designerů, kteří měli ještě po kapsách kostičky lega a ohnuté kousky puzzle, nám v té době začínali představovat mobilitu jako systém, kde je kompromis mezi individuální mobilitou a hromadnou dopravou. Vytrácely se parametry max. rychlosti, zrychlení a vlastně i vážnosti / důstojnosti osobního dopravního prostředku-automobilu. První místa ve žlutých tričkách peletonu mobility zaujímala bezpečnost, energetická ne-náročnost, emise a také hravost s konektivitou. Konektivita nám měla na display zobrazit nejrychlejší a nejlevnější spojení do našeho cíle a i volbu dopravního postředku. A to ještě v době, kdy se vlastně rozhodujeme kam a jak pojedeme! Toyota představila část takového konceptu s francouzským energetickým gigantem EDF v Grenoble. Počtem obyvatel a odmyslíme-li si navazující Alpy, odpovídá naší Plzni. My jsme se na pařížském Mondialu seznámili s jeho mobilní částí - jednou z hvězdiček autosalonu, tříkolkou Toyota i-Road. V rámci systému mobility má vše již zmíněné: mobilem vyhledáme parkoviště s nabitou tříkolkou, pomocí technologie NFC si cestu v naší navigaci naplánujeme, mobilem platíme a mobil nás v systému definuje a personifikuje. A to jako dobrého nebo špatného hráče-řidiče (rozbili jsme někdy na tříkolce něco?). Tříkolka Toyota i-Road má následující parametry (možná Vás to již ani nezajímá), neboť při konektivitě se startovním parkovištěm již víte kam jedete. Váš mobil Vám potvrdí, že tříkolka je natolik nabitá, že tam dojedete. Max. rychlost 45 km/h (řidičský průkaz stačí AM - i pro juniory od 15 let), dojezd 50 km, elektomotory na předních kolech, baterie Lithium-iontová. Toyota i-Road nazývaná výrobcem "osobní přepravníkem" proto, že v sobě sdružuje hbitost motocyklu s pohodlím a stabilitou osobního automobilu. Při jízdě, i když nijak rychlé (max. 45 km/h), zažijete skvělou zábavu! Zatáčí se zadním kolem a obě přední kola se přizpůsobují naklápěním (ne otáčením! ) díky systému Active Line. Ten vyhodnotí Vaši rychlost, a jak jste natočili volant a podle toho kola nakloní. Ani brutální otočení volantu jej nevyvede z míry! Když cítí, že to přeháníte, protože zatáčíte zádí a opravdu jste neskutečně obratní, dá Vám signál, v podobě zavibrování volantem, že jste na limitu ovladatelnosti tříkolky. Někdy Vám připadá, že se nebavíte Vy, ale že zážitek z Vaší jízdy a hlavně řízení, má i sám počítač... . Zážitek je to ale neskutečný a opravdu velká zábava, limitovaná v samotném městě dopravními předpisy. A to vše již před šesti lety... . Bohužel, tento konstrukční, ne pohonový hybrid, jak jej známe dnes, nezaujal natolik, aby se jej Toyota rozhodla vyrábět sériově. Bohužel, to by bylo poježděníčko! Zdraví, Jarda Švehla